Hotelowe restauracje a gwiazdki Michelina

Hotelowe restauracje a gwiazdki Michelina

17 listopada 2021

Przewodnik Michelin to seria informatorów po różnych krajach świata. Co ciekawe za jego powstanie odpowiedzialna jest firma Michelin – będąca producentem opon (pierwsze wydania przewodnika były dołączane jako tzw. gratis do zakupionych opon). W 1900 roku samochody nie posiadały dobrego ogumienia, przez co często ulegały awariom. Informacje – zamieszczane w przewodnikach – były dedykowane kierowcom, gdyż zawierały przydatne wskazówki dot. sprawdzonych miejsc noclegowych, gastronomicznych czy też punktów serwisowania aut (zapisywano w nich także: odległości od innych miejscowości bądź też inf. na temat dostępności w pobliżu telefonów/telegramów). Jednak po kilku latach zdecydowano skupić się na gastronomii, co okazało się znakomitym marketingowym posunięciem!

W 1926 roku – powstały pierwsze recenzje restauracji, które klasyfikowano za pomocą symboli w kształcie gwiazdki. Jako ciekawostkę można dodać, że we Francji (gwiazdki) określane są jako makaroniki („macaron”). W 1982 roku przyznano w Wielkiej Brytanii pierwszą gwiazdkę Michelin braciom Roux z restauracji La Gavroche – specjalizującej się w kuchni francuskiej.

luksusowe danie z restauracji

Wyróżnienia – co oznaczają?

Gwiazdki Michelin nadawane są przez anonimowych inspektorów, którzy odwiedzają hotele na całym świecie. Mają oni na celu znalezienie najlepszych obiektów zarówno gastronomicznych, jak i noclegowych (w przewodniku oceniana jest m.in. aranżacja hoteli i restauracji). Przewodnik uznawany jest za symbol świetnego gustu i pewnego rodzaju luksusu. Restauracjom przyznaje się punkty wg następujących wytycznych, a mianowicie: gwiazdek (makaroników) – dotyczących przede wszystkim walorów smakowych (od 1 do 3), sztućców, na które to składają się: wystrój, jakość obsługi oraz ogólna atmosfera panująca w lokalu oraz Bib Gourmand, czyli stosunku jakości do ceny (głowa Michelin). Wiadomym jest, że im więcej gwiazdek, tym dana restauracja uznawana jest za bardziej cenioną w swojej kategorii.

Wystrój – ważnym elementem oceny gości i recenzentów!

Na przestrzeni ostatnich kilku lat goście restauracji hotelowych stali się bardziej wymagający i świadomi swoich oczekiwań względem lokali gastronomicznych. Obecnie, na ich ogólną ocenę wpływa kilka różnych czynników, a nie tylko smak proponowanych przez „kuchnię” potraw. Wystrój, a w tym wyjątkowe dekoracje odgrywają znaczącą rolę, przez co właściciele obiektów noclegowych zwracają szczególną uwagę na dobrze przemyślany design restauracji.

Przykładowo, sporym zainteresowaniem cieszą się stoły bankietowe okrągłe – warto wybrać te, których podstawy wykonane są ze stali nierdzewnej. Znakomicie prezentują się one w każdym wnętrzu restauracyjnym i stanowią doskonałą bazę względem pozostałego wyposażenia. Eleganckiego charakteru dodadzą zaś stoły koktajlowe z blatem szklanym. Warto umiejscowić na nich m.in. smaczne, darmowe przekąski dla gości, które umilą im czas, np. w sytuacji, gdy oczekują oni na wolny stolik w restauracji. W przypadku krzeseł, perfekcyjnie sprawdzą się wysokiej jakości modele o stalowym profilu. Ich obicie powinno być kolorystycznie dopasowane do reszty wystroju lub też wybrane w sposób kontrastowy – wszystko zależne jest od ogólnej koncepcji aranżacyjnej. Oczywiście, świetnym rozwiązaniem są elastyczne pokrowce na krzesła, które wbrew stereotypom nie są używane tylko podczas przyjęć bankietowych.

Jako ciekawostkę można dodać, że pierwszą restauracją w Polsce, która otrzymała gwiazdkę Michelina było Atelier Amaro w Warszawie (szef kuchni: Wojciech Modest Amaro). Gwiazdki, a w zasadzie makaroniki, już dawno wykraczają poza świat kulinariów, a w przewodniku Michelin znajdują się również inne symbole, które to np. mają ocenić wystrój danego lokalu restauracyjnego.

Autor

Zostaw komentarz

Newsletter

Polecamy również